Вход за производители
organic
bio
organic
organic
bio


Георги Ангелов

био магазин
.... прочети още

Невена Ангелова

био магазин
.... прочети още

Crystal Organic Ltd

био магазин
.... прочети още

ВЕДА ООД

био магазин
.... прочети още


organic

Статии, ревюта, анализи

Начало > Статии > Гид за най-полезните храни за всяка възраст

Гид за най-полезните храни за всяка възраст

Гид за най-полезните храни за всяка възраст
Женският организъм има свои собствени характеристики и през живота претърпява важни промени. Подходящото хранене през всеки етап е най-добрата гаранция за вашето здраве.

Защо сме различни?
Знаем, че складираме повече мазнини, отколкото мъжете. Причината е в по-малкото количество тестостерон, което се произвежда в женското тяло. Този хормон засилва метаболизма и действа като огън, който изгаря мазнините. При жената те трябва да са между 20 и 30%. При по-малко количество организмът може да се увреди, а при ниво под 18% може дори да спре менструалният цикъл. Освен това, слабият пол има по-малка мускулна маса, което също води до по-ниска скорост на метаболизма. Затова и жената много по-често усеща студа.

Съзряване
В периода на пубертета витамините от група B подпомагат доброто функциониране на нервната система. Затова в диетата на девойката трябва всекидневно да се включват бирената мая, пълнозърнестата пшеница и овесът. Добре е да се консумират различни пресни плодове и зеленчуци, както и бобови растения, и да се ограничи до минимум употребата на рафинирана захар, хамбургери и чипсове, които нарушават деликатното хормонално равновесие.

Зрелост
Тази възраст заема около 30 години от живота на жената между периодите на хормоналното стабилизиране и менопаузата. През периода има около 350-400 менструации, което е физически дискомфорт, особено ако има продължително кървене.
Тук набавянето на достатъчно желязо е основна задача. Соята е с най-богато съдържание на желязо – 15 мг на 100 гр зърна. Порция от 50 гр покрива дневната ви нужда. Консумирането й през седмицата преди менструацията компенсира спада на естрогени, който предхожда овулацията. Препоръчваме ви обаче тя да е сертифицирана (биологично чиста), тъй като конвенционалната е възможно да е генно-модифицирана.
Други препоръчителни храни са какаото и червеното вино. Ако виното се взима редовно с храната, то може да има благоприятно въздействие, тъй като съдържа флавоноиди, подпомагащи доброто състояние на сърдечно-съдовата система.
25% от жените страдат и от т. нар. „предменструален синдром”, който провокира агресивност, безсъние, неспокойствие, умора, задържане на течности, мигрена и напрежение в млечните жлези. Ако взимате магнезий – по 2 гр дневно (съдържа се в тъмнолистните зеленчуци, ядките, яйцата), и калций – по 1 гр дневно (има го в най-вече в млечните продукти), в седмицата преди менструацията, тези симптоми могат да бъдат туширани.
В този период се появява или се влошава състоянието на портокаловата кожа. Целулитът има хормонален произход и може да бъде преодолян с подходящо хранене, свързано с приемането на пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, ленено семе, за да се стимулира действието на стомашно-чревния тракт. Необходимо е и приемането на храни, засилващи бъбречната функция и отделянето на течности – например аспержи и ябълки. Всеки ден приемайте поне 1.5 л вода. Ограничете солта и алкохола.

Бременност
Да дадете нов живот е връх на женското съществуване. Много е важно да си създадете режим на специално хранене. Приемането на фолиева киселина предпазва от появата на малформации при плода. Можете да си я набавите от спанака, броколито, зелето, цвеклото, портокалите, пълнозърнестия хляб и житните зародиши.
През последните седмици са важни селенът – 100 мг дневно (съдържа се в сусама, лука, пълнозърнестите храни), цинкът – по 10 мг дневно (от тиквените семки, бирената мая, сиренето), магнезият – по 5 мг дневно (от орехите, ананаса, джинджифила). Набавянето на витамини от група B намалява появата на гадене, повръщане и световъртеж.
Срещу появата на стрии се препоръчва увеличеният прием на витамин E и витамин F. Алое вера под формата на гел ще свърши добра работа за всекидневен масаж на рисковите зони.

Менопауза
Естрогенът прогресивно намалява със спиране дейността на яйчниците. Това нарушение на хормоналното равновесие води до риск от образуване на тромби и от намаляване на костното вещество – остеопороза. В диетата ви трябва да се включат три основни вида храни:
• соя и нейните производни, водорасли, царевица;
• храни, богати на калций;
• храни, богати на мастни киселини (студенопресовани растителни масла).

Старост
Основен проблем е проявата на остеопорозата. В този период естрогенът се е стабилизирал на много по-ниски нива в организма. Също така нараства рискът от дегенеративни промени в клетките, затова във всекидневното хранене трябва да се включат храни като моркови, спанак, глухарче, житни кълнове, ядки, цитрусови плодове, киви, домати и добавки от селен и цинк.