Вход за производители
organic
bio
organic
organic
bio


Тодор Гитов

био магазин
.... прочети още

Анета

био магазин
.... прочети още

Естетик Про ЕООД

био магазин
.... прочети още

Анна Мельова

био магазин
.... прочети още


organic

Статии, ревюта, анализи

Начало > Статии > Какво ни остава да ядем все пак – за скандалите около хранителните продукти

Какво ни остава да ядем все пак – за скандалите около хранителните продукти

Какво ни остава да ядем все пак – за скандалите около хранителните продукти
Антибиотици в пилешкото, хормони в свинското, пестициди в пшеницата, акриламиди в чипса – това звучи достатъчно заплашително. Защото човек каквото и да прави, всеки ден се храни. И тук изниква „здравословният” въпрос – какво ни остава да ядем все пак?
Ако до този момент всеки ден сте си хапвали мегапорция свинско печено, прекратете с тази практика. Не само защото можете да погълнете голямо количество от „скандалните” хормони, инжектирани в месата, но и защото изобщо не е препоръчително. Месото не само натоварва организма, но и не му доставя всички жизненоважни вещества, от които той се нуждае. Най-сигурната гаранция, че хранителният ви режим е наистина здравословен, е да се придържате към изтъркания от повтаряне съвет: „От всичко по малко, от нищо по много”. Хранете се разнообразно и внимавайте за вкуса и качеството на храната, която поглъщате. Ето и някои ценни съвети при избора на хранителни продукти:

На какво да наблягате
• Грижете се за разнообразието – яжте плодове и зеленчуци в големи количества, но и зърнени храни (пълнозърнест хляб, мюсли, ориз, макарони). Освен това, всеки ден консумирайте нискомаслени млечни продукти (кисело мляко или извара) и до три пъти седмично – риба.
• Съобразявайте се със сезоните – сезонните продукти узряват в естествени условия. Те не само са по-вкусни, но и съдържат повече хранителни и по-малко вредни вещества. Зелената салата през зимата, например, гарантирано е натъпкана с повече нитрати, отколкото с витамини и минерали. И още един плюс – сезонните храни не се нуждаят от дълго транспортиране и именно затова са и по-малко обработени.
• Предпочитайте природосъобразни или био продукти – доказано безвредни са. Когато купувате нещо от магазина, внимателно прочитайте списъка със съставките – колкото по-малко са, толкова по-добре.
• Приготвяйте храната щадящо. Категорично избягвайте пърженето – предпочитайте задушаването с олио или друга растителна мазнина и вода. Не яжте прегоряло, а още повече – овъглено месо.
• Обръщайте внимание на свежестта и качеството. Добра алтернатива са дълбокозамразените плодове и зеленчуци (но само ако са „шоково” замразени). Мухлясалите и загнили продукти директно изхвърляйте в кофата за боклук!

За какво да внимавате

Месо
За съжаление, месото е един от най-несигурните продукти. Като правило яжте само малки порции (около 150 гр). Сравнително благонадеждни (т.е. несъбудили съмнения до този момент) са агнешкото и заешкото. Още по-сигурни са био месата, снабдени с документ за произхода си. Критични: сърнешко (и дивеч изобщо) и свинско без обозначения, дреболии (акумулират много вредни вещества).

Риба
Океанската (дори и замразена) е добър избор, тъй като доставя важни рибни мазнини. „Натоварването” й с вредни вещества се контролира доста стриктно. Критични: евтината сьомга (на повечето отглеждани екземпляри се инжектират антибиотици). Внимавайте също със скаридите, внос от Югоизточна Азия – те най-често съдържат забранени пестициди и медикаменти.

Плодове
Добре е да се консумират 2-3 пъти дневно. Но избирайте напълно узрели сезонни или замразени (и то шоково). Критични: ягодите през зимния сезон са съмнителни, както и всички несезонни плодове. Силно подсладените от консерва, освен че са много калорични, са и безполезни – съдържат твърде малко или почти никакви полезни за организма хранителни вещества.

Зеленчуци
Яжте повече от тях! Всеки ден е добре да консумирате по малко червени (например пипер), жълти или оранжеви (например моркови) и зелени (например броколи). Критични: тези, отглеждани в оранжерии през зимата – пълни са с нитрати (които междувременно се превръщат в нитрити при термична обработка).

Зърнени
Пълнозърнестият хляб си остава основата на здравословното хранене. Можете да пробвате също амарант, просо или неполиран ориз.

Млечни продукти
Доставят допълнително количество белтъчини и калций. Киселото мляко пък съдържа имуноподдържащата млечнокисела бактерия. Заложете обаче на нискомаслените млечни продукти без добавки на захар или ароматизатори. Киселото мляко и изварата можете да смесите с пресни плодове – по-здравословно е (и по-вкусно).

Сладкиши
Те се „грижат” за доброто ни настроение, затова не бива да ги отлъчваме съвсем от менюто си. Само трябва да им се наслаждаваме разумно. Критични: обогатеният с лекарствени средства мед (например този от Китай), желирани бонбони – биха могли да са желирани и с телешки желатин.

Напитки
Пийте много вода (за предпочитане изворна или трапезна). При плодовите сокове трябва да внимавате да съдържат 100% плодова част. На чая/кафето не можете да се наслаждавате в големи количества. Критични: подсладените сокове биха могли да съдържат хормони, забъркани в глюкозния сироп. Някои китайски чайове пък са пълни с пестициди.

Ядки
Съдържат ценни витамини и мазнини. Но и много калории. Затова им се наслаждавайте пестеливо. Критични: шамфъстъците или орехите, които са претоварени с афлатоксини (вид мухълна гъба). Именно по тази причина трябва да се оглеждат внимателно дали не са мухлясали. И при най-малкото съмнение трябва да се изхвърлят, защото афлатоксините са изключително вредни!

Олио / Други растителни мазнини
Растителните масла доставят здравословни мастни киселини и витамини (при около 110 ккал за с. л.). Особено препоръчителен е зехтинът. Критични: стари, граниви мазнини, както и силно загрято (вече употребявано) олио (например това за фритюрници). При обработка на високи температури те образуват субстанции, които са канцерогенни.

Яйца
По-полезни са, отколкото сочи тяхната лоша слава. Те зареждат организма с белтъчини, витамини и минерали. Но и с тях не бива да се прекалява, защото съдържат холестерин. Три яйца седмично е една нормална консумация. Критични: кремовете и сладкишите, в които са забъркани сурови яйца и които не са минали през топлинна обработка, заплашват със салмонела. Яйцата винаги трябва да се съхраняват на студено и с тях не бива да се приготвят продукти, които не се подлагат на топлинна обработка.